Cronica film de Oscar - Son of Saul

Nici prin cap nu mi-a trecut că ar putea cinemaul să mai inventeze în registrul exprimării. Am văzut filme și filme, crezând că ochiul stilistic a ajuns la limita epuizării. Iar acum, deodată, rămân mut de uimire în fața filmului Fiul lui Saul de Laszlo Nemes, premiat cu tot ce putea fi mai bun, începând cu Cannes, apoi Globurile de Aur, culminând cu Oscarul din acest an.

Joacă în film actorul clujean Levente Molnar, dar și Geza Rhrig,Urs Rechn etc. Imaginea e semnată de Matyas Erdely și trebuie să reținem acest nume ! Molnar Levente e surprinzător, joacă din priviri, cu arderi interioare plauzibile.

Niciodată n-am simțit un impact mai puternic, exploziv, înfricoșător. Doream să evadez din coșmar, vrând, totuși, să nu se mai termine mărșăluirea din fabrica morții, zbuciumul inedit al camerei de filmat, așezată în spatele lui Saul. Vedem ce vede el, adică da și nu, deoarece marea găselniță e planul doi evanescent, cețos, obnubilat, care ne ferește de șocuri oribile, dar ne și stârnește. Vrem și nu vrem să scăpăm de perdeaua difuză a morții. Imaginația dezlănțuită ne spintecă uneori mai mult decât dacă am vedea clar ororile. Regizorul a putut face filmul în economie de spațiu, lucrând apoi la sugestie, la coloana sonoră angoasantă, cu voci, țipete, ordine, stridențe. Nicio clipă de răgaz în tremurul chirurgical al imaginii. O grabă a exterminării, a uciderii, a arderii corpurilor, a aruncării cenușii, în tenebre dantești, umede, sângerânde, în labirintul de infern al umanității putrede. O apocalipsă delirantă.

S-au făcut multe filme despre Auschwitz, cu spații largi și desfășurări de forțe, dar Laszlo Nemes a reușit să creeze senzația de documentar prin reducerea imaginii, prin pâlpâirea ei spre frica interioară. Nicio notă falsă, nimic contrafăcut, totul e veridic tenebros, nemaiîntâlnit. Nu

contează dacă băiatul mort era sau nu fiul lui Saul. Un simbol al inocenței nepervertite ce trebuie salvată, de aceea copilul din pădure, ca descins dintr-un oniric tarkovskian, smulge primul și ultimul zâmbet al lui Saul, ca singura speranță posibilă la frontiera morții.

Alexandru Jurcan

2306 Vizualizări.
Articol adăugat în 19 Martie 2016 ora 00:04 de către Admin.